…A IV-a ediție a Concursului „Dramaturgie în doi”, texte cu două personaje, organizat de Teatrul „Tudor Vianu” Giurgiu, a fost o surpriză absolut neplăcută: cele mai modeste piese primite în cei patru ani de până acum!!! Dacă edițiile I și III au avut câte un învingător (Ion B. Martin, cu-„Tranka-Fleanka” și Carmen Domite, cu „Luna abțibild”, care s-au jucat mult și cu succes), ediția a II-a nu s-a bucurat decât de un loc III. Acum, însă, într-un evident regres, niciun candidat nu s-a apropiat de podium!?! Incredibil, dar adevărat și îngrijorător…
…Membrii Juriului (o actriță-Violeta Teașcă, un regizor-Mihai Lungeanu, un dramaturg-Mircea M. Ionescu) au avut de lecturat 20 (douăzeci) de texte primite la Concursul „Dramaturgie în doi”, notarea secretă a fiecăruia făcându-se de la 1-10.
…Au venit texte la Concurs din: *București-10. Doi concurenți au trimis câte două texte, unul a fost eliminat, pentru că a avut nu două, ci…cinci personaje(!), altul descalificat, pentru că a trimis aceeași piesă și la Concursul altui teatru, care a anunțat rezultatele mai devreme! Și anul trecut a existat un concurent care a jucat la…două capete! *Lupeni-3 texte. Toate ale aceluiași autor!*Câte o piesă cu două personaje din Anglia, Bacău, Galați, Hotarele-Județul Giurgiu, Iași, Tg.Mureș, Vatra Dornei, Vălenii de Munte…
…Regula concursului „Dramaturgie în doi” este foarte clară: nu orice punctaj general al unui concurent poate urca pe primele trei locuri (cu premii în bani), dacă nu sunt îndeplinite baremurile. *Pentru locul I (și, implicit, jucarea piesei câștigătoare de către Teatrul „Tudor Vianu” Giurgiu, în cel mult două luni de la anunțarea rezultatelor finale), sunt necesare minimum 28 de puncte; *Pentru locul II, cel puțin 26 de puncte, iar pentru locul III, măcar 24 de puncte.
…Din păcate, la această a IV-a ediție, piese neinteresante, multe-veritabilă beție de cuvinte, filozofie de doi bani, pagini întregi fără tramă, fără construcție dramatică. De unde și notele extrem de mici (cu două-trei excepții!) acordate de cei trei membrii ai Juriului. Ca atare, niciun concurent nu a totalizat cel puțin un punctaj pentru treapta de bronz a Concursului, cum s-a întâmplat la ediția a II-a!…
…S-a considerat, pentru prima dată în cele patru ediții ale Concursului, să nu se mai publice numele concurenților. Pentru a-i menaja și, în special, în apărarea dramaturgiei române actuale, a cărei valoare nu poate fi dată de această ediție a textelor neglijente, mărunte, grăbite, câteva cu idei doar enunțate. S-a anunțat numai punctajul fiecărei piese din cele 20 admise în concurs (a 21-a, „Totu’ pentru Patrie” fiind eliminată din start, ea având…5 personaje și nu două, cum cere regulamentul!).
*19,5 puncte: „Totul pentru artă” (Note: 9; 5; 5,5).
*19 puncte: „Paganini nu mai locuiește aici” (6; 6; 7);*„Stepa”(7; 6; 6).
*18,5 puncte: „Banda lui Mobius” (8; 5; 5,5); *„Goi spre paradis”. (7; 5; 6,5). Piesă descalificată, fiind trimisă și la alt Concurs!
*18 puncte: „Căprioara mecanică” (6; 6; 6); *„Eu, tu și copacul” (7; 5; 6); *„De ce râzi, Daria?” (7; 5; 6).
*17 puncte: „Omul, simplu pion pe tabla de șah a Timpului”(5; 5; 7); *„Iubirea mea cu zurgălăi” (6; 5; 6); *„Paradigma” (6; 5; 6).
*16 puncte: „Statuia” (6; 5; 5);*„Drumul victimei către vânător”(5; 5; 6); *„Mita și partidu’ ” (5; 5; 6);*„Din grădina cu verdeață a privirii” (5; 5; 6):
*15,5 puncte: „Dans pe un perete de sticlă”(5;5; 5,5);*„Porumbelul”(5; 5; 5,5).
*15 puncte: „Cămeșa cu ițari” (5;5;5).
*14,5 puncte: „Erai tu înainte să știi că exiști”(4; 5; 5,5);*„Mai mult decât însăși viața” (4; 5; 5,5).
…Poate la anul, vor exista trei piese de…Locul I!
În disperarea teatrelor de a folosi cat mai puțini actori, decoruri cat mai sumare, economii în defavoarea artei și libertății de exprimare, s-a ajuns la „teatru în doi” și la „Monodrama”. iar în curând se va ajunge la o jumătate de actor întreg. Eu am scris o piesă fără nici un actor (care din întâmplare sună chiar bine), ca un protest pentru aceasta tendință distructiva. (dacă vreți chiar v-o trimit) Mai mult decât atât, actorii cer dialoguri simple (cică rupte din viața), ușor de memorat, monosilabice dacă se poate. Uite cum ies la lumină abia acum, adevărata valoare a unor dramaturgi ratați precum Cehov, care cu stângăcie, construia cu o groaza de personaje și a căror dialoguri înspăimântător de lungi îi înfricoșează deopotriva actori, regizori și directori de teatru.
Ați eliminat un text, pentru că s-a mai participat cu el la un alt concurs. Dar nu ați descoperit că și „Paganini nu mai locuiește aici” a participat la un concurs la Timișoara, și se pare ca îl va și câștiga. Și, măi băieți, nu țineți și voi seama de „Nume” ? Ce naiba, sunteți români nu nemți.
Valoarea unei piese nu ține de numărul personajelor! Aveți atâtea exemple…
Faptul că un text care va câștiga un alt concurs, dar la cel intitulat „Dramaturgie in doi” a avut un punctaj modest, ridică o dezbatere responsabilă despre valoarea unui Juriu, componența și competența lui!
Conducerea Teatrului „Tudor Vianu” Giurgiu a considerat varianta cea mai bună cu un actor, regizor și dramaturg pentru estimarea (firește, totul este relativ!) unui text ce urmează să urce pe scenă, nu… uitat în bibliotecă. Alte Jurii pentru ierarhii texte teatrale au în componență poeți, redactori la reviste literare sau numai critici dramatici. Și, din câte se știe, piesele premiate de asemenea Jurii nu s-au jucat!
Bun, e posibil sa fi inspirat si sa pui pe hartie o piesa, din intamplare, numai cu doua personaje, s-o ai uitata intr-un sertar iar cand apare oportunitatea unui concurs de genul asta, s-o actualizezi si s-o trimiti. Asta e altceva. Dar daca-ti propui de la inceput, sa ai doar doua personaje, inseamna sa creezi din nimic, gatuindu-ti imaginatia cu acest canon. Parerea mea.
Felicitări pentru străduinţa de a organiza acest concurs şi de bunele intenţii privind punerea în scenă a piesei câştigătoare! Totuşi, rezultatele nu trebuie să ne mire. Ca una care m-am mai „jucat” şi eu cu dramaturgia, pot spune că nimic nu mi se pare mai frustrant decât să scrii o piesă (bună!) cu numai două personaje. În anii precedenţi, am participat cu câte o piesă. Notele au fost nici bune, nici rele şi, probabil, meritate. Anul acesta am încercat să mai scriu una, dar am abandonat-o după scena 1. Ideea de dramaturgie în doi mi se pare o piatră de încercare pentru dramaturg. Desigur, părere de nespecialist…
Aveti dreptate! Piesa cu numai doua personaje se scrie foarte greu. Dar, in conditiile de criza, se joaca mai usor. Cel putin la Teatrul „Tudor Vianu” din Giurgiu premiera textului castigator al Concursului are loc in cel mult doua luni de la anuntarea rezultatelor. „Tranka-Fleanka” (editia I a Concursului) si „Luna abtibild” (editia a III-a) sunt dovezile!
Daca sunteti multumita de Scena 1 la piesa inceputa, lasati un timp sa gesteze ideea si, va rog, nu renuntati la piesa! Mult, mult succes!
Mulţumesc, domnule Mircea Ionescu! Cam asta intenţionez şi eu, doar că, nefiind genul care „se leagă de masă pentru a scrie”, tot aştept inspiraţia aia să pice :))